Installationskunst på ARoS
I kælderen på ARoS Aarhus Kunstmuseum kan du opleve et "gallery in progress" - de ni rum, der er reserveret til international lys-, video- og installationskunst. Her ser du bl.a. også Olafur Eliasson bidrag til de ni rum blandt de løbende installationer og udstillinger.
Colony Howl af Jonah Freeman & Justin Lowe
At befinde sig i den amerikanske kunstnerduo Jonah Freeman (f. 1975, Santa Fe, USA) & Justin Lowes (f. 1976, Dayton, USA) installationer er som at træde ind på et filmset, hvor filmholdet er væk, og kameraerne er slukket. Siden 2008 har duoen arbejdet på en række forskellige historiske og fiktive fortællinger i deres store, labyrintiske og arkitektoniske installationer.
I Freeman & Lowes værker udforskes dynamikken mellem et samfund og dets modkultur. Værkerne konfronterer os både fysisk og intellektuelt.
En gennemgående fortælling i installationen Colony Howl er om den fiktive by kaldet ”San San”. Byen er kendt fra den litterære sci-fi-fortælling The Year 2000, som futuristen Herman Kahn skrev i 1967. Her forestillede Kahn sig, at byerne langs den amerikanske vestkyst, fra San Diego til San Francisco, ville vokse sammen og danne ét enkelt, gigantisk bykompleks. Dette område kaldte han ”San San”.
Storm Room af Janet Cardiff og George Bures Miller
Installationen Storm Room er en tro kopi af et nedslidt og forladt tandlægekontor i Japan. Udefra ligner værket en stor kasse i træ, men træder man indenfor, oplever man i løbet af de ti minutter, værket varer, en rasende storm med regn, lyn og torden. I begyndelsen falder regnen sagte, men stormen sætter ind. Et lyn slår ned og der lyder et brag. Da stormen endelig stilner af, og det langsomt holder op med at regne, kan man høre nogen, der rumsterer rundt i rummet ved siden af.
Kunstnerne forsøger med værket vende op og ned på vores opfattelse af, hvad der er virkelighed og fiktion.
Milkrun III af James Turrell
En af de markante kunstnere, der siden 1960’erne har arbejdet med et rumligt, åbent udtryk, er den amerikanske lyskunstner James Turrell (f. 1943). Lysværket Milkrun III udgøres af et kunstigt lys. For enden af en korridor møder betragteren et rødt ulmende lysfelt. Den røde farve brydes af et blåt og gult lys, der skærer sig som sprækker ind i fladen og dermed skaber en tredimensionalitet i det opale, diffuse lys.
Det lysende farvefelt skaber ikke en spektakulær effekt, snarere en eftertænksom og nedtonet dramatik. Mødet med værket er en renselsesproces, hvor man ikke tænker i billeder eller ord, men blot sanser.
Daggrys-timer i naboens hus af Pipilotti Rist
Daggrystimer i naboens hus er en videoinstallation, der iscenesætter et af dagliglivets banale, men magiske begivenheder: daggryet. Pipilotti Rist har etableret en opholdsstue (naboens) med møbler, tapet, reoler og et vindue med potteplanter.
Døgnets 24 timer reduceres til 8 minutter hvor dagligstuen oplyses fra altanen. Om aftenen tændes fjernsynet med videobilleder optaget af Pipilotti Rist selv. Videobilleder, lyd og lys skaber dermed forskellige atmosfærer, hvor menneskets bevidsthed balancerer på kanten mellem en drømme- og vågen tilstand.
Omgivelser af Olafur Eliasson
Værket fremstår ved første øjekast som et tomt, hvidt rum, der, når man passerer dørtrinnet til rummet, vender op og ned på vores forventninger om mørke i de lange korridorer. Dét, der ved første øjekast synes at være en typisk white cube, viser sig dog i bogstavelig forstand at bevæge sig ud over og bag om det modernistiske hvidhedsideal. Eliasson har bygget et ekstra sæt vægge op i galleriet, placeret 60-100cm fra de bærende vægge, hvorved det hvide rum formindskes. Kighuller og døråbninger leder opmærksomheden væk fra det tomme rum, ud mod andre værkoplevelser, placeret i de nyopståede mellemrum. Spejle installeret i gulv, loft samt sider multiplicerer på kalejdoskopisk vis beskueren og dennes bevægelser i de uendelige rum.
TomNa H-Iu af Mariko Mori
Værket forener spiritualitet med cyber-teknologi på fornem og vedkommende vis. Tom Na H-Iu var de gamle kelteres navn for det sted, hvor menneskets sjæle tog ophold, inden de blev genfødt. For kelterne tog Tom Na H-Iu form som en høj stele, som var noget af det allerhelligste, og som kelterne valfartede til som kultsted. Mariko Mori har genskabt denne stele i matteret glas. Ved hjælp af computerteknologi bliver værket et konkret mødested for liv og død, jord og himmel.
Installationskunst er en fast udstilling på ARoS.
GRATIS ADGANG FOR UNGE UNDER 18 ÅR