BÆRBART - netværk for bæredygtig udvikling
BÆRBART er et netværk, hvor turismevirksomheder i Aarhusregionen deler oplevelser med bæredygtighed, får ny viden fra eksperter og konkrete indsigter med sig hjem. Alle medarbejdere, der er interesseret i bæredygtighed, er velkomne, og det er gratis for VisitAarhus-partnere.
Afholdte møder
Nye EU-lovkrav rammer turismen - sådan kommer du på forkant
22. februar 2024, GUESTapart
Dette BÆRBART havde til formål at gøre turismeerhvervet med BtB-kunder klogere på den nye EU-lov, CSRD, som trådte i kraft januar 2024. Deltagerne fik indsigt i, hvordan CSRD kan påvirke dem som leverandør til CSRD-berørte virksomheder, og de fik tips til, hvordan de kan komme på forkant med loven, så de ikke risikere at miste kunder.
Simon Holst Tøgersen fra PwC, gav introduktion til CSRD og forklarede, hvilke konsekvenser loven har i et turismeperspektiv.
Michelle Sandager Ringkøbing og Pia Kirk Jensen fra Vestas’ globale rejseafdeling tog deltagerne med behind the scene i deres CSRD-arbejde og gav indsigt i konkrete krav, de begynder at stille turismeleverandører. Et godt case-eksempel på, hvordan kunder berørt af CSRD kommer til at stille nye, skærpede krav.
Til sidst rådgav Dennis Thaagaard fra Sustainor om, hvordan turismeerhvervet skal forholde sig til den nye lov, inkl. konkrete råd til hvad deltagerne og deres virksomheder kan gøre i praksis for at komme på forkant.
Arrangementet blev afsluttet med en spændende og velbesøgt rundvisning, hvor GUESTapart også fortalte om deres bæredygtige tanker bag huset.
Et grønnere kulturliv - Små skridt skaber store forandringer
23. november 2023, Museum Jorn
På mødet fortalte Tanja Louring & Amalie Christensen fra Midtjysk Kulturakademi om deres strategiske og praktiske tilgange til arbejdet med at styrke den bæredygtige omstilling af kulturen, og delte bl.a. konkrete eksempler fra deres Culture Plan Earth-projekt.
Derudover delte Ebba Bertelsen fra Værket og Dorthe Knudsen fra Skandinavisk Dyrepark deres erfaringer med at tage små konkrete skridt mod den grønne omstilling. Værket har med succes opnået certificeringen Green Key, og har lykkedes med at etablere en stærk organisering omkring dette, hvor medarbejdere i dag selv byder ind med nye ideer til, hvordan Værket kan styrke sit arbejde med bæredygtighed. Skandinavisk Dyrepark har afskaffet de trykte gæsteguides, for i stedet at udvikle en digital løsning, der både minimerer udgifter til print og ressourceforbrug. Tiltaget har givet dyreparken blod på tanden til at igangsætte flere og større bæredygtighedstiltag.
Netværksmødet blev afsluttet med en spændende rundvisning på Museum Jorn.
Motivér og engagér til bæredygtighed i din virksomhed
30. marts 2023, Musikhuset Aarhus
Bæredygtighedspsykolog Simon Elsborg Nygaard holdt oplæg om, hvordan man skaber motivation og engagement hos sine medarbejdere ud fra generel bæredygtighedspsykologi. Deltagere blev bl.a. præsenteret for målramme-metode og BOMB-modellen som redskaber til forandringsledelse. Desuden introducerede Rikke Myrwick fra Musikhuset Aarhus deltagerne til de stemningsfulde backstage-lokaler, hvor mødet foregik.
Efter mødet fik deltagerne mulighed for at høre Jesper Kjær fortælle om Musikhusets inspirerende arbejde med grøn omstilling og for at opleve den imponerende Store Sal fra scenen.
Når naturen bliver forretning: Sådan skaber du outdoorprodukter med bæredygtighed som middel
17. november 2022, FDM Jyllandsringen
Til dette BÆRBART netværksmøde blev der sat fokus på, og givet inspiration til, hvordan man skaber outdoor-produkter og anvender bæredygtighed strategisk og konkret, så naturen bliver efterladt på en ansvarlig måde. Mona Jakobsen fra FDM Jyllandsringen bød velkommen og gav konkret eksempler på, hvordan de arbejder med bæredygtighed. Derefter delte Kristian Skjødt fra Feriecenter Slettestrand, Karen Thingstrup fra Karpenhøj Naturcenter og Daniel Saroori fra Havmøllen ud af deres erfaringer ift. at arbejde med naturen som forretning.
Social bæredygtighed: Skab værdi med mennesker
21. september 2022, Underværket
Dette møde fokuserede på strukturelle forhold som kapacitet, intensitet og turismetæthed og på beskæftigelsesmæssige forhold som arbejdspladser og jobmuligheder. Derudover zoomede vi ind på presset på lokalområdet og lokalbeboernes tilfredshed og glæde ved turismen. Mette Udengaard fra Danhostel Rønde og Isabella Jensen fra Den Gamle By gav gode eksempler på, hvordan du kan skabe værdi med frivillige.
Nudging og adfærdsdesign: Sådan designer vi en mere bæredygtig turisme
17. maj 2022, Aarhus Teater
Direktør Allan Aagaard bød velkommen og fortalte om teatrets store engagement i bæredygtighed. Adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen delte sine indsigter og gode råd inden for nudging og adfærdsindsigter med fokus på turisme- og hospitality-branchen.
Afslutningsvis inviterede Allan Aagaard interesserede ind på Store Scene til en uddybende snak om bæredygtighed i teateret, fx hvordan teateret aktuelt tester en monitorering af deres CO2-aftryk og arbejder strategisk med genbrug og genanvendelse.
Skab forretning med bæredygtighed
17. marts 2022, Rosenholm Slot
Forvalter Martin Knudsen bød velkommen til Rosenholm Slot, til et arrangement der bød på tre forskellige casefortællinger: Morten Overgaard fra Restaurant Moment fortalte, hvordan bæredygtighed er hovedingrediens og 'driver' for gastronomi i verdensklasse. Nicole Wolter fra National Park Mols Bjerge fortalte historien om et stærkt lokalt samarbejde blandt erhvervsdrivende: konceptet 'Bag to nature'. Og Teo Juel Geer, direktør, gav indblik i, hvordan bæredygtighed er katalysator for både drift og udvikling af Energimuseets mange aktiviteter.
Bliv klogere på certificeringer
8. februar 2022, Cold Hand Winery
Jens Skovgaard gav et indblik i vineriets arbejde, efterfulgt af oplæg ved Mikal Holt, HORESTA, der præsenterede deltagerne for nuværende og kommende certificeringer.
Fra greenwashing og greenhushing til ansvarlig kommunikation
17. januar 2022, online
CSR-rådgiver Tanja Gotthardsen og kommuniktationskonsulent Sofie Mohanty Hviid gav konkrete tips og anbefalinger til ansvarlig kommunikation og markedsføring. Marketingchef Karina Harbo Jensen delte efterfølgende praksiseksempler fra Hotel Peak 12's kommunikative indsatser.
Se del 1 om hvorfor virksomheder skal kommunikere om bæredygtighed, og hvad udfordringerne er.
Se del 2 om hvordan man som virksomhed kan kommunikere på en ansvarlig måde.