Livredder på Grenaa Strand på Djursland

Kvartalsstatus, august 2022

Foto: Roar Paaske

30. august 2022

Vi kan nu se tilbage på en turistsommer og en første halvdel af 2022, som er gået over forventning. Alle kommuner i Aarhusregionen har oplevet en stigning i overnatningstallene, som overgår 2019, der var det sidste normale år inden corona.  

De internationale gæster er stærkt på vej tilbage samtidig med, at de danske gæster igen er kommet i stor stil. Derfor har vores fælles destination oplevet en stigning, der er over landsgennemsnittet. Aarhusregionen ligger 17 procent over samme periode i 2019. På landsplan hedder det tal 13 procent. Det er værd at glæde sig over!

I kan altid følge de nyeste tal i vores Gæstemonitor og læse fakta om turismen i Aarhusregionen her.

Det flotte comeback efter corona understreger Aarhusregionens styrke som samlet og attraktiv feriedestination. Og kigger vi fremad, ses det tydeligt, at særligt vores tyske naboer også har planlagt sommerhusferie i Aarhusregionen hen over efteråret. I kan følge udviklingen her.

Herunder har vi samlet nogle af de mange aktiviteter og projekter, vi arbejder på for at understøtte turismeerhvervet i Aarhusregionen. I er meget velkomne til at dele.  
  
Rigtig god læselyst.

Gæsteservice

VisitAarhus’ velkomstværter har været på gaden i Aarhus, Randers, Skanderborg, Silkeborg og på Djursland hele sommeren for at hjælpe gæsterne, ligesom de har været til stede i forbindelse med events og begivenheder rundt i destinationen.

Sprechen Sie Deutsch?  - de udenlandske turister er tilbage 
Efter et par år, hvor velkomstværterne primært har talt dansk med gæsterne, har de denne sommer haft et væsentligt større behov for at lufte deres sprogkompetencer. Det har været tydeligt, at de internationale gæster, særligt fra vores nabolande, er tilbage. Siden slutningen af juni er der alle ugens dage blevet uddelt bykort, fortalt om gode restauranter, vist vej til byens museum, givet tips til vandreruter, anbefalet sjove legepladser og fortalt om de gode oplevelser, der venter lige rundt om hjørnet.  

Det fungerer godt med vores mobile turistinformationer på centrale placeringer samtidig med, at vi nogle steder flytter lokation efter vejr og vind. Velkomstværterne er således til stede ved stranden når solen skinner, ved et museum på dage med regn, eller udenfor byens street food ved frokosttid, og det matcher gæsternes forventning om at have let adgang til inspiration, uanset hvor de er.   

Sådan ønsker gæsterne turistinformation 
Sidste år spurgte vi 2129 gæster, hvordan de foretrak at hente information, når de er her i Aarhusregionen i en feltanalyse foretaget af Silverlining Research. På top 5 var alle digitale søgninger mens fysiske kort/brochurer kom på en 6. plads og den lokale turistinformation kom på en 16. Plads. Gæsterne blev samtidig spurgt, om de manglede information og inspiration under deres ferie, og her svarede 9 ud af 10 nej.

Analysen kan ses her

Analysen bekræfter den model for gæsteservice, som vi har i Aarhusregionen. Det er effektivt at kombinere mobil turistinformation, telefonisk- og digital gæsteservice samt lokale fysiske infospots, hvor gæsterne hele året kan hente brochurer/kort.  

Fokus på det gode værtskab – dér, hvor gæsterne er 
Vi har en strategi om at hjælpe turismevirksomhederne med at opbygge frontpersonalets viden om vores destination, så gæsterne kan få det bedste værtskab. Vi har i forsommeren inviteret en bred vifte af turismevirksomheder på kendskabsbesøg hos nogle af områdets attraktioner og holdt oplæg for personalegrupper med stor gæstekontakt. Det har givet det lokale frontpersonale, som gæsterne møder på deres vej, et godt lokalkendskab, og en stolthed over at dele viden og begejstring med de gæster, der dagligt søger viden og inspiration hos dem.  

Planlægningen af efterårets aktiviteter er allerede i fuld gang, og vi mærker en øget interesse fra virksomhederne for at lære mere om destinationens oplevelsesmuligheder, så det kan gives videre til egne gæster. 

Internationale pressebesøg

Vi har fuld gang i de internationale pressebesøg igen i samarbejde med VisitDenmark. Besøg fra internationale journalister og influenter er med til at understøtte det internationale kendskab til Aarhusregionen og synliggøre destinationens styrker og oplevelsesmuligheder for kommende internationale gæster. 

Kort overblik over årets pressebesøg fra nær og fjern
Vi mærker stor interesse for hele Aarhusregionen blandt de internationale journalister og influenter. Specielt gastronomi, outdoor, kultur og lokale events med internationalt potentiale har pressens interesse.  

I løbet af første halvår af 2022 har vi haft 15 pressebesøg med journalister fra Norge, Sverige, Holland, USA, England, Tyskland, Frankrig og Italien. Derudover har vi afholdt en tværnational pressetur med journalister fra Sverige, England, USA, Holland og Italien om ’bæredygtig gastronomi i Aarhusregionen’ i samarbejde med VisitDenmark og Food Organisation of Denmark.  

I sidste halvdel af august har der været særligt tryk på. Blandt andet har det hollandske medie, ’Kleine Globetrotten’, været på Djursland og i Søhøjlandet for at se på børnefamilieoplevelser. Det hollandske campingmagasin, KampeerKampioen, kom forbi for at udforske oplevelserne langs Gudenåen. Det franske magasin, Grazia, var på besøg i Aarhus og i Randers for at mærke storbyens puls og Randers’ unikke natur, og det italienske medie HuffPost var forbi for at udforske vikingehistorien i Aarhus samt byens kunst og kultur.  

Og vi har flere presseture i støbeskeen i sensommeren og efteråret.  
 
Vi samler alle publicerede artikler på siden her: "Aarhusregionen i medierne".   

Markedsføringsaktiviteter

Vi har haft fuldt blus på vores nationale og internationale kampagneaktiviteter hen over foråret og forsommeren for at tiltrække besøgende fra Norge, Sverige, Tyskland og Holland og Danmark. Samtidig har vi mange aktiviteter på egne og influenters kanaler målrettet samme geografiske målgrupper. 

Tyskerne inviteres på efterårsferie og forlænget weekend 
I samarbejde med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø har vi lige nu en kampagne målrettet tyske børnefamilier og par for at få dem til at booke deres efterårsferie i vores destination. I forlængelse af denne kampagne kører vi en digital videokampagne i Tyskland målrettet de tyske kulturinteresserede, der prioriterer museer og kulturelle attraktioner eller historiske og arkitektoniske bygninger i deres ferie. Dem vil vi gerne invitere på forlænget weekend i Aarhusregionen i efteråret.  

Se et par eksempler på videoer her:   

Populært hollandsk tv-program viser Søhøjlandet og Djursland frem    
Aarhusregionen tilbyder en ferieform, der passer rigtig godt til hollændernes ønsker. Her er god plads, og hollænderne kan nemt komme hertil i bil. Særligt er der blandt hollænderne en stor interesse for at campere og med omkring 3,5 millioner campister i Holland er potentialet stort. 

Med VisitDenmark og brancheforeningen Camping Outdoor Danmark har vi derfor indgået samarbejde om at medvirke i fjerde sæson af det populære tv-program ’Camp to go’, der kører på RTL 4, den mest sete kommercielle tv-station i Holland. I programmet følger seerne hollandske familier, der enten aldrig har camperet før eller familier, der er sendt afsted til områder, de ikke har camperet i før. I slutningen af august fulgte tv-holdet to hollandske familier på campingferie i Søhøjlandet og på Djursland. Resultatet af optagelserne bliver vist i foråret 2023 på RTL 4. 

Norske gæster skal på efterårsvisit 
I efteråret kører vi en kampagne i samarbejde med VisitDenmark, Business Region Aarhus, Destination Kystlandet og VisitSamsø. Målet er at skabe opmærksomhed på Aarhusregionen som et dejligt sted at besøge uden for højsæsonen ved at vise de mange konkrete oplevelsestilbud, vi har i denne årstid.   
Se kampagnesitet her.

Samtidig sætter vi sammen med Color Line fokus på efterårets city-breaks gennem konkrete pakketilbud med båd, bil og hotel. Der er et stort potentiale i at tiltrække nordmændene til Aarhusregionen via færge, da målgruppen voksne par i alderen 30+ gerne vil have egen bil med på rejsen.   

Senere på efteråret starter en digital videokampagne målrettet de norske kulturgæster, der prioriterer museer og kulturelle attraktioner eller historiske og arkitektoniske bygninger i deres ferie. Dem vil vi gerne invitere på forlænget weekend i Aarhusregionen i efteråret.   

Et af kampagnevideoerne er denne om Latinerkvarteret i Aarhus.

Svenskerne skal se nye sider af Aarhusregionen 
I Sverige har vi siden foråret kørt en kampagne i samarbejde med VisitDenmark, der viser svenskerne nye sider af Aarhusregionen med de unikke natur-, kultur- og familieoplevelser, som vores destination byder på.   

Derudover kommer et samarbejde med VISA og VisitDenmark om en brandingkampagne i september på det svenske og norske marked, hvor ambitionen er at vise Danmark frem fra nye sider. Det sker gennem en video som viser danske varemærker frem fra nye og anderledes vinkler. 
Se eksempel på video her. 

'Din bedste guide er lokal' skal inspirere danske turister 
I Danmark fortsætter vi hen over efteråret kampagnen ”Din bedste guide er lokal”, hvor lokale guider til de bedste oplevelser i Aarhusregionen. Kampagnen har fokus på de mange natur- og kulturoplevelser, der kan nydes uden for højsæsonen. På den måde forsøger vi at forlænge perioden med stærke besøgstal fra sommeren.
Se kampagnesitet dinlokaleguide.dk.

TikTok storhitter - og Danmarks bedste bøfsandwich går viralt 
Vi er fortsat meget aktive på sociale medier, hvor TikTok nu har overhalet Instagram som det medie med den største rækkevidde og følgerskare. Vi annoncerer målrettet internationalt mod nærmarkederne på begge medier, og særligt tyskerne viser interesse for vores indhold. TikTok har nu en større andel tyske følgere end danske, og ligeledes har vi tiltrukket en god portion britiske følgere. 

På TikTok viser vi alt fra Danmarks bedste bøfsandwich i Silkeborg og verdens største kalkminer i Viborg til charmerende gårdbutikker på Djursland og stemningsbilleder fra Aarhus Festuge. Videoer med skjulte perler og tips til gode oplevelser går ofte viralt (+100.000 visninger). Senest har vi skabt en stor international debat om noget så dansk som den perfekte bøfsandwich, der i skrivende stund nærmer sig 250.000 organiske visninger og 370 kommentarer fra Danmark, Norge og Sverige, helt til Holland og Finland.

På Instagram guider vi i øjeblikket til sæsonoplevelser, verdensmad, tidens større begivenheder og brugskunst rundt om i Aarhusregionen. Instagram udvikler sig meget i øjeblikket, og derfor satser vi også mere på reels og stories.  

Erhvervsturisme

Endelig er der kommet godt gang i erhvervs- og mødeturismen. De store konferencer er stærkt på vej tilbage. Vi har inspirationsture for mødebookere i kalenderen, og snart deltager vi på Møde- og Eventdagen. 

Vigtige internationale konferencer i sigte  
Vores målrettede arbejde for at trække internationale konferencer til Aarhusregionen bærer frugt. Sidste måned indtog delegerede fra hele verden Aarhus, da verdens største ungdomsorganisation, YMCA, afholdt deres verdensrådsmøde i Aarhus med 1200 fysiske deltagere og 1200 virtuelt. Samtidig arbejder vi lige nu tæt sammen med Aarhus Universitet for at få de sidste detaljer på plads, inden kommunikationskonferencen, ECREA, slår dørene op i Aarhus d. 19-22. oktober i år. Flere end 1000 deltagere er tilmeldt.   

Vellykket inspirationstur i Viborg - Grundfos vil have mere af Aarhusregionen   
Som noget nyt arrangerer vi VIP-ture for mødeplanlæggere i store virksomheder, der planlægger mange møder. Indholdet på disse inspirationsture planlægges i tæt samarbejde med virksomhederne. Første tur er nu afholdt, hvor 39 nysgerrige mødekøbere fra Grundfos var på tur i Viborg for at opleve, hvad der gør byen til en særlig mødedestination – og de har nu lyst til mere! Turen har allerede givet flere forespørgsler, evalueringen melder 100% tilfredshed og 89% svarer, at turen har øget deres lyst til at holde et arrangement i Viborg. Og endnu bedre er de blevet mere sulte på Aarhusregionen - deltagerne ønsker nye ture til andre kommuner i destinationen. Vi er glade for at kunne inspirere mødearrangørerne, og vi arbejder videre med disse inspirationsture.   

Møde- og Eventdagen - fælles stand for Aarhusregionen  
Torsdag d. 29. september mødes landets møde- og konferencearrangører med erhvervsturismebranchen til den årlige fagmesse ’Møde- og Eventdagen’ (tidligere Meeting Live Vest). VisitAarhus deltager på messen, og vi laver en fællesstand med interesserede erhvervsturismepartnere og sammen promoverer destinationens mange mødemuligheder.  For andet år i træk afholdes Møde- og Eventdagen i Aarhus. Læs mere om fagmessen her

Krydstogt

Krydstogtskibene er igen tilbage i Aarhus. Og i rekordantal. Over 63 krydstogtanløb er i kalenderen i år, og blandt de første 42 skibe, der har været på besøg, har vi haft fornøjelsen af det legendariske 'The World', hvor passagererne ejer deres egne lejligheder ombord samt verdens største sejlførende krydstogtskib, det smukke 'Sea Cloud II'. 

Rekordsæson giver positive dønninger i hele Aarhusregionen 
Med mere end halvdelen af årets 63 krydstogtanløb afviklet, er vi glade for at kunne konstatere, at strategien med i stadig stigende grad at få de mange internationale gæster spredt ud i hele Aarhusregionen, ser ud til at lykkes. Busser med gæster har blandt andet besøgt Fregatten Jylland, Randers Regnskov, Gammel Estrup Danmark Herregårdsmuseum, Veteranbanen Bryrup Vrads, Museum Silkeborg, Rosenholm Slot og Glasmuseet Ebeltoft. Alle attraktioner har vist stor fleksibilitet og velvilje til at tage godt imod denne nye type af gæster.  
 
Frem til midten af august har vi samlet haft 44.800 krydstogtgæster på besøg, der har spredt sig over imponerende 98 forskellige nationaliteter.  

Frivillige i Aarhus, Randers og Syddjurs

Mange lokale borgere har meldt sig som frivillige ReThinkers under VisitAarhus fane, og de gør en stor indsats for at byde gæsterne velkommen og hjælpe til ved events, begivenheder, krydstogtsanløb med mere.  

ReThinkers hjalp mange eventarrangører denne sommer 
VisitAarhus’ frivillige ReThinkers i Aarhus, Randers og Syddjurs har gjort en kæmpe indsats i sommer for at hjælpe vores kulturliv og turismeaktører med at levere endnu bedre oplevelser. 

I Randers har ReThinkers været frivillige ved blandt andet Randers Festuge, Randersmesterskaberne i Klatring, Sankt Hans, Europamesterskaberne i 5-Kegler Billard, Oust Mølle Rock, Stafet for livet, Udbyhøj Lystbådehavns jubilæum samt Centimeter Maraton. Frivillige sætter også spot på Underværkets arbejde med biodiversitet og bistader i Randers C, når de trækker i bidragter og bevæger sig rundt i byen. 
 
I Syddjurs har de frivillige ReThinkers været involveret i meget forskellige opgaver. De har blandt andet testet Fregatten Jyllands audioguide, været velkomstværter i Ebeltoft og deltaget som frivillige ved Teaterfestivalen Lige om Hjørnet og DM i Folkebåde.   

I Aarhus har de frivillige ReThinkers haft travlt som velkomstværter ved byens mange krydstogtanløb og dertil har de været frivillige ved en masse små og store events og arrangementer i byen. Blandt andet ved Det Kongelige Teaters opsætning af Hobbitten på Moesgaard, Dronningens 50-års Regeringsjubilæum i Mindeparken, Royal Run, og Opera i parken. Og netop nu er mange ReThinkers til stede som frivillige under Aarhus Festuge. 

Og kalenderen bugner fortsat af opgaver her i 2022. I Aarhus er der brug for frivillige hænder til blandt andet Food Festival, kommunikationskonferencen ECREA, Aarhus Culture Day, CECA Europe-konferencen på Moesgaard og Aarhus City Welcome. I Randers er der brug for frivillige til bl.a. VM i Schæferhunde og på Syddjurs bl.a. til Kanoner og dragoner og Ebelfestival. 

Invitation til MasterClass i Frivillighed  
1. november afholder vi igen vores populære ’MasterClass i Frivillighed’. MasterClassen er for alle kulturinstitutioner, organisationer og forening, der er nysgerrige på, hvordan frivillige skaber værdi.  
 
MasterClass i Frivillighed tager udgangspunkt i strategien bag VisitAarhus’ succesfulde frivilligorganisation, og deltagerne vil på dagen blive klædt på med vigtige værktøjer til at opbygge og drive en stærk frivilligorganisation. Derudover får deltagerne masser af gode fif, konkrete råd, vores erfaringer - og en masse refleksioner over det frivillige engagement. 
 
Læs mere om VisitAarhus’ MasterClass i Frivillighed.

Bæredygtighed

Den nye nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme rimer heldigvis rigtig godt på VisitAarhus' strategi. Der er bl.a. ambitiøse certificeringsmål frem mod 2030 om, at 70% af alle overnatningssteder skal være bæredygtighedscertificerede. For at fremme certificeringen af turismevirksomheder i Aarhusregionen har vi sat gang i følgende: 

Undersøgelse af bæredygtighed blandt VisitAarhus’ partnere 
Vi har netop gennemført en undersøgelse hos turismevirksomhederne om deres arbejde med bæredygtighed i dag, den fremtidige prioritering af bæredygtighed samt drivere og barrierer i forhold til den fremtidige bæredygtige udvikling.   

Blandt undersøgelsens konklusioner er: 

  • Få virksomheder er i dag certificeret eller er tilsluttet mærkningsordninger inden for bæredygtighed 
  • Manglende ressourcer (tid og medarbejdere) er den største barriere for at arbejde med bæredygtighed   
  • Turismevirksomhederne bakker op om VisitAarhus som en aktør, der hjælper dem i arbejdet med bæredygtighed ved eksempelvis at videndele, sætte fokus på best practice og udvikle kompetenceforløb 

Se hele rapporten her (anonymiseret udgave). 

Flere virksomheder skal bæredygtighedscertificeres 
Vi deltager i en ny national certificeringsindsats for bæredygtig turismeudvikling i samarbejde med Destination Fyn, Destination Nord og Wonderful Copenhagen. VisitAarhus står for at udbrede certificeringer blandt virksomhederne i vores destination. 

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og kører frem til 31. december 2024.
Læs mere om projektet her.

Grøn omstilling i møde- og erhvervsturismen 
Vi deltager i en ny national indsats, ’Grøn omstilling i møde- og erhvervsturismen’. Indsatsen skal give virksomheder konkret hjælp til at udvikle sig i en grøn retning. I den kommende tid vil der være fokus på rekruttering og udvælgelse af virksomheder til forløbet. 

Projektet foregår i et samarbejde mellem VisitAarhus, Destination Fyn, Destination Nord og Wonderful Copenhagen. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og kører frem til 2024.
Læs mere om projektet her.

Bæredygtighedskommunikation for erhvervs- og mødeturismevirksomheder 
Rigtig mange turismevirksomheder har allerede gode bæredygtighedstiltag, men de mangler hjælp og ressourcer til at få det kommunikeret. I løbet af efteråret 2022 får tyve virksomheder mulighed for at få hjælp til kommunikationen. 

Indsatsen foregår i samarbejde med MeetDenmark, Wonderful Copenhagen, Destination Fyn, Destination Nord og VisitAarhus og kører frem til d. 31. december 2022.
Læs mere om projektet her.

Invitation til netværksmøde om social bæredygtighed 
21. september afholder vi næste netværksmøde i BÆRBART, VisitAarhus’ netværk til fremme af bæredygtig turisme. Temaet for mødet er: ’Hvordan kan turismevirksomheder fremme social bæredygtighed?’.  
 
På mødet præsenterer Danhostel Rønde deres arbejde med at uddanne og beskæftige personer med særlige behov og Den Gamle By præsenterer deres arbejde med at involvere frivillige. Derudover er der interview med Ulla Svenningsen Lund, frivilligchef for de frivillige ReThinkers under VisitAarhus.  

Mødet er for alle turismevirksomheder i Aarhusregionen. For mere information og tilmelding se her

Aktuelle projekter

I VisitAarhus arbejder vi med projekter, der kan udvikle turismen i Aarhusregionen og deltager aktuelt i 16 udviklingsprojekter med ekstern finansiering fra puljer og fonde for cirka 28 millioner. Projekterne har alle til formål at understøtte turismevirksomheders forretning rundt i hele Aarhusregionen.  

Kulturturismen i de større byer skal løftes 
VisitAarhus er med i et nyt projekt ’Cities for Culture’, der skal løfte storbydestinationernes kulturelle styrkeposition. For at tiltrække flere internationale gæster skal projektet understøtte kulturelle initiativer, der har stort internationalt potentiale.  

Som en del af projektet starter vi en række innovationsforløb for kulturinstitutioner i Aarhusregionen med fokus på kulturens bæredygtige udvikling. Der bliver udarbejdet en trendanalyse, der skal vise aktuelle og fremtidige trends inde for kulturturisme, og der holdes en årlig konference med fokus på kulturturisme. 

Projektet foregår i et samarbejde mellem VisitAarhus, Wonderful Copenhagen og Destination Fyn. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 12,5 millioner og kører frem til 31. juli 2025.  
Læs mere om projektet her.

Test af oplevelsesprodukter målrettet outdoor-gæster 
I projektet ’Kickstart Outdoor og naturbaserede oplevelser 2.0’ sender vi her i september et Open Call ud. I det søger vi turismevirksomheder, der har gode ideer til produkter målrettet gæster med interesse for outdoor- og naturbaserede oplevelser, og som brænder for at teste konkrete løsninger. Det er gratis at deltage, og der vil blive udvalgt 10 turismevirksomheder til forløbet. 

Projektet foregår i et samarbejde mellem VisitAarhus og Destination Fyn. Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og kører frem til 31. december 2023. 
Læs mere om projektet her.  

Tal fra destinationen

Alt tyder på at sommeren 2022 bliver en rekordsommer målt på antal overnatninger. Det ses bl.a. i overnatningstallene fra juni, hvor der var en stigning på 15% på tværs af alle overnatningstyper i Aarhusregionen. Særligt har en stigning i antallet af overnatninger på hoteller og feriecentre samt i Aarhusregionens feriehuse, sikret knap 52.500 flere overnatninger i juni måned alene - svarende til en stigning på 18%. 
 
I VisitAarhus’ Gæstemonitor har du altid adgang til seneste tal og data. Her kan du få indsigt i overnatningerne for Aarhusregionen på tværs af bl.a. kommuner, overnatningstyper, nationaliteter m.m. Gæstemonitor bliver opdateret hver måned. Overnatningstal for juli måned kan ses i Gæstemonitor senest 12. september. 
 

Overnatningstal år til dato (januar - juni 2022)
Klik på billedet og åbn billedet i Gæstemonitor.

kommercielle overnatninger jan-jun 2022
Foto: VisitAarhus