Fjellerup Strand på Djursland

Travlt turistår i Aarhusregionen trods udfordringer

16.1.2024
Foto: Roar Paaske

Med mere end 4,5 millioner turistovernatninger i de første 11 måneder, blev 2023 et godt turistår i Aarhusregionen. Det våde sommervejr og de svage valutakurser i Norge og Sverige har dog givet udfordringer.

Turisterne valfarter fortsat til de otte kommuner i Aarhusregionen. Det vidner nye tal for kommercielle overnatninger om. De første elleve måneder af 2023 har budt på næsten lige så mange overnatninger som samme periode i rekordåret 2022. Fra januar til og med november har hoteller, feriehuse, campingpladser, vandrehjem osv. registreret over 4,5 millioner overnatninger. Det er godt fire procent færre end 2022, men mere end 11 procent flere end samme periode i 2019. 

Antallet af danske gæster er i 2023 gået tilbage med små seks procent. De udenlandske gæster er samlet set cirka på niveau med 2022, men der er store forskelle på nationaliteterne. Mens færre nordmænd og svenskere finder vej til Aarhusregionen, ses en markant stigning i tyskere og hollændere.

”Vi er utroligt glade for de mange gæster, der har været på besøg i Aarhusregionen. Det er især glædeligt, at stadig flere naboer fra syd sætter kursen mod vores destination og får øjnene op for de mange oplevelsesmuligheder i Aarhusregionen. Vi arbejder for at denne positive udvikling fortsætter i 2024, så vi kan byde endnu flere tyskere velkommen,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus. 

Mens tyskerne valfarter til, så er der færre norske og svenske turister, der overnatter i Aarhusregionen og i hele Danmark. Faldet skyldes blandt andet de meget svage valutaer, som er i de to nationer, i forhold til den danske krone. Derfor har mange af vores skandinaviske naboer en forestilling om, at det er blevet dyrt at rejse til Danmark. 

Drivvådt sommervejr

Selvom 2023 samlet set blev et travlt turistår, så er der ingen tvivl om, at det meget våde og blæsende sommervejr gav udfordringer for nogle. For eksempel oplevede lystbådehavnene en nedgang i antallet af overnatninger. 
Også for outdoor-virksomheder, der lever af at give mindeværdige oplevelser til gæsterne, har vejret drillet i år. For færre har lyst til at leje SUP-board, kano eller cykel, når der er udsigt til regn.

”Vi havde tilbagegang på 40-50 % i antallet af kanoer, vi lejede ud i skolernes sommerferie. Og vi lever af hinanden langs Gudenåen, hvor mange lejer kanoerne ud, som så sejler rundt til campingpladserne. Men der kom næsten ingen sejlende til i sommerferien. Der var heldigvis flere besøgende end forventet på andre tidspunkter af året, hvor vejret var strålende, så der er på ingen måde krise,” siger Steen Pedersen, ejer af Bamsebo Camping og formand for DK-Camp.

At gæsternes feriemønstre har været præget af vejret, har man også kunne mærke hos Hjejleselskabet i Silkeborg, hvor gæsterne kan tage en sejltur på søerne. Her var regn- og gråvejr også skyld i, at mange turister blev på land. 

”Vi kan se, at der var 30-40 procent færre gæster på vores rutesejladser i juli, som turisterne normalt flittigt bruger. Omvendt har vi hele året haft rigtigt mange gæster på både event- og selskabssejladser, så vi har haft et rigtigt flot år 2023”, siger Tommy Gubi Duelund, adm. direktør i Hjejleselskabet.

Ud over de våde sommervejr og svage valutakurser så tæller udfordringerne i 2023 også danskernes rejsevaner. 

”Det er bekymrende, at færre danskere nu holder ferie i eget land men i stedet rejser sydpå. Vi er i skarp konkurrence med udlandet, og det kommer til at kræve en ekstra indsats og investering i 2024, hvis danskerne skal holde ferien i Danmark,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Mange nye beundrere

Et af de greb, der skal være med til at lokke flere danske og internationale turister til at holde ferien i Aarhusregionen er en ‘kærlighedskampagne’. VisitAarhus lancerede i 2023 marketingkampagnen ’Your Local Love’ for at få gæster til at forelske sig i Aarhusregionen som feriedestination. Med et glimt i øjet og ingredienser fra dating-livet ramte budskabet plet, og derfor fortsætter kampagnen her i det nye år med nye kreative elementer.

Flere tusinde nye internationale gæster havde mulighed for at speeddate Aarhusregionen i 2023. Rekordmange besøgene fra krydstogtskibe gæstede nemlig Aarhus. Antallet af skibe, der lagde til kaj, var på niveau med 2022, men antallet af gæster, der gik fra borde, var væsentligt højere. Og de besøgte hele destinationen på forudbestilte busture til f.eks. veteranbanen Bryrup-Vrads, Randers Regnskov og Fregatten Jylland. Sammenlagt 66 skibe var på besøg med cirka 190.000 gæster inklusive besætningsmedlemmer.

Du kan dykke dybere ned i tallene her: Gæstemonitor