Turismen i Aarhusregionen tager et grønt gearskifte
Ud fra devisen, ”A great place to live, is a great place to visit”, har VisitAarhus netop offentliggjort sin nye strategi for turismen i Aarhusregionen.
Turismen er på vej ind i en ny æra. Covid-19 har sendt det meste af turismen til tælling. Rejsemønstre har forandret sig, og det er ifølge Aarhusregionens officielle turistorganisation, VisitAarhus, tid til et grønt gearskifte for turismen.
”I en tid hvor verden er vendt på hovedet, har vi mere end nogensinde behov for at få sat retning på vejen frem. Derfor lancerer vi netop nu vores strategi for udviklingen af turismen i Aarhusregionen. Vi har brug for at stå sammen og tage målrettede initiativer, som ikke alene bringer os hurtigere gennem krisen, men også på forkant med fremtiden. Strategien er vores plan for turisme i en verden, hvor vi rejser igen, og hvor vi rejser os igen. Det bliver med afsæt i økonomisk, social og klimamæssig bæredygtighed,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.
Turismen er et vigtigt erhverv. Den skaber alene i Aarhusregionen flere end 15.000 job og en omsætning på over 11,6 milliarder kroner årligt. Turismen giver også liv i den lokale brugs, i restauranter, butikker og masser af kulturtilbud. Turismen sætter Aarhusregionen på verdenskortet og tiltrækker talenter, investeringer, flyforbindelser og forretning.
”Turismen skaber værdi på en hel række områder, og vi skal hurtigst muligt genoprette Aarhusregionens turisme- og oplevelsesøkonomi. Covid-19 har givet turismebranchen store udfordringer, men også store muligheder for at tænke nyt og mere bæredygtigt. Sammen med otte kommuner, over 400 turismevirksomheder og 2100 frivillige i Aarhusregionen har VisitAarhus et stærkt udgangspunkt for at løfte turismen i vores destination til nye højder,” siger Sten Tiedemann, bestyrelsesformand for VisitAarhus.
Ambitiøse mål for turismen
Fremover er det ikke alene de klassiske mål for økonomisk vækst som overnatnings- og omsætningstal, som turismen skal måles på. Ambitionerne i strategien er høje og tæller mål for både økonomisk, social og klimamæssig bæredygtighed indenfor turismen. Aarhusregionen skal i top ti blandt verdens mest bæredygtige destinationer. Der skal skabes 1600 nye jobs i turismen inden udgangen af 2025. Antallet af frivillige skal stige fra 2100 til 2500. Andelen af gæster, der er ”meget tilfredse” med deres ophold i Aarhusregionen, skal stige fra 64% til min. 74%, og antallet af miljøcertificerede hoteller skal øges fra 50% til min. 90% inden udgangen af 2025.
”Vi har mange ting i støbeskeen. Lige nu er opgaven at hjælpe turismevirksomhederne i krisetid og topprioriteten er genopretning. Vi skal holde på de danske gæster og genvinde de internationale gæster. Men vi skal gøre det klogt ved at sætte skub i den grønne omstilling samtidig, så vi kommer stærkere og mere bæredygtigt ud på den anden side,” siger Pia Lange Christensen.
I forlængelse af strategien er VisitAarhus bl.a. på vej med ny markedsføring, der bruger stolte lokale ildsjæle som ambassadører og øger fokus på Aarhusregionen som en grøn destination. Frivilligprogrammet står overfor en udvidelse og udbredelse. Nye bæredygtige indholdsuniverser på VisitAarhus´ websites skal gøre de grønne valg lette for gæsterne. Og en række målrettede forløb for turismevirksomhederne skal styrke forretningsudvikling, innovation, bæredygtighed, kultur- og outdoorturisme.
Invitation til samarbejde
Med den nye strategi for turismeudviklingen i Aarhusregionen ønsker VisitAarhus at invitere til dialog og samarbejde.
”Som destinationsselskab påtager vi os et lederskab og et ansvar for udvikling af turismen i Aarhusregionen, men VisitAarhus ejer hverken hoteller, attraktioner eller flyvemaskiner. Det betyder, at vi kun kan styrke og udvikle turismen, hvis alle parter såsom turismevirksomheder, kommuner og lokale ildsjæle arbejder sammen. Strategien er derfor en invitation til samarbejde og til samtale om turismen, så vi sammen kan gøre Aarhusregionen til et endnu bedre sted at bo og besøge,” siger Pia Lange Christensen.
Hurtigt overblik
Få et overblik over strategien på
www.visitaarhus.dk/corporate/om-os/strategi-a-great-place
Se VisitAarhus’ strategi fortalt på to minutter af direktør, Pia Lange Christensen