Almind Sø i vinterklæder

Vinterferien er fyldt med oplevelser i Aarhusregionen

8.2.2024
Foto: Jakob Vingtoft

Der er noget for enhver smag, når skolernes vinterferie ruller ind over landet, og sætter gang i oplevelserne i hele Aarhusregionen. Og det har aldrig været nemmere at finde aktiviteter.

Om lidt står årets første skoleferie for døren, og det betyder et afbræk fra hverdagen for rigtigt mange. Aarhusregionen byder på massevis af oplevelser i vintermånederne – lige fra skov og strand til by og attraktioner. Når det er vinterferie, så er der som altid bunkevis af arrangementer at vælge imellem hele ugen. Både for store og små på Djursland, i Randers, Silkeborg, Viborg, Favrskov og Aarhus.

Både lunt og koldt

Selv om du måske synes, det er koldt udenfor, så kan du besøge nogle, der synes, det er helt perfekt – pingvinerne i Kattegatcentret i Grenaa. Du kan være med, når de bliver fodret, og opleve dem jage under vand. I AQUA Akvarium & Dyrepark i Silkeborg kan du se odderne blive fodret og få varmen i bålhytten med snobrød.

Er du mere til ly for vind og vejr, kan du søge indenfor på herregården Gammel Estrup eller se den kunstneriske familieforøgelse på ARoS – Aarhus Kunstmuseum, hvor skulpturen ’Boy’ har fået en lillesøster i ’A girl’. En nyhed, der vækker begejstring hos museumsdirektør Rebecca Matthews.

”Ron Muecks Boy er blevet et ikon i ARoS' samling, som bliver ved med at vække følelser hos både nye og tilbagevendende gæster. Det har længe været et ønske for os at præsentere en udstilling med værker af Ron Mueck, og derfor er jeg utrolig glad for, at vi nu kan præsentere Boy som del af en skulptur-trio og hylde Muecks fremtrædende plads i vores samling,” siger Rebecca Matthews.

Der er selvfølgelig også kunst at se andre steder, som f.eks. hos GAIA Museum Outsider Art i Randers eller Museum Østjylland.

Men det hele behøver jo ikke at være med fart over feltet eller fuld af indtryk. Du kan også søge roen langs de mange kilometer strand og vandløb, stierne i Dollerup Bakker ved Viborg eller istidslandskabet i Nationalpark Mols Bjerge. Her kan du slappe af og måske blive blæst godt igennem.

Det hele er selvfølgelig bare et lille udpluk af de mange forskellige muligheder, der er for at få nye ferieminder i den kommende uge i Aarhusregionen.

Vådt og tørt

Men hvorfor egentlig vælge? Der er tid til lidt af hvert, hvis du sætter et par dage af til at gæste Aarhusregionen og prøve på egen krop, hvordan det er at vågne lige her. Med én eller flere overnatninger er der også mulighed for at forkæle smagsløgene med gastronomi fra områdets uendelige muligheder til en god frokost, kaffepause eller et aftensmåltid.

Du kan gå på opdagelse i nogle af de mange spændende ting i vores vinterferie-oversigt her:
Vinterferieaktiviteter

Eventkalender

Hvis du vil have inspirationen serveret direkte i din mailboks, så kan du tilmelde dig VisitAarhus’ Eventkalender, hvor du automatisk får aktiviteter fra hele området i din indbakke hver uge - baseret på de interesser, du selv angiver.

"Eventkalender er en ny service, som gør det super nemt at finde de oplevelser i Aarhusregionen, der lige præcis passer til dig og dine interesser. Og du slipper for alle mulige tilbud i mailboksen, som ikke har din interesse. Det har aldrig været lettere at finde aktiviteter og oplevelser,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Lige nu kan du vinde billetter til Aarhus Øje, Hjejleselskabet, Ree Park Safari, Mønsted Kalkgruber og Randers Regnskov, hvis du samtidig tilmelder dig inden 10. marts:
Tilmeld dig her