Projekt: Moving Destin(AI)tions
Turismen står overfor afgørende forandringer. Gennem ti års fokus på digitalisering er der på kryds og tværs af turismen blevet skabt mange nye datastrømme, men det teknologiske kvantespring er for manges vedkommende udeblevet.
Med de seneste nybrud inden for kunstig intelligens er der teknologier og muligheder, som igen er blevet lettere tilgængelige. Det gælder både analysearbejde, udviklingsarbejde og brug af teknologi til at understøtte alt fra gæsteservice til intern drift.
Projektets målgruppe
Projektet henvender sig til både turismevirksomheder (små og mellemstore samt større og etablerede) og DMO’er på tværs af størrelse og værdikæde samt på tværs af alle niveauer af digital modenhed.
Målet er at hjælpe både de digitale nybegyndere og de mere avancerede aktører med at udnytte mulighederne i AI-teknologier. Målgruppen af turismevirksomheder vil derfor være defineret ud fra den type af innovation, de har behov for, frem for ud fra fx forudbestemte erhvervsmæssige karakteristika. Turismevirksomhederne ligger inden for en stor geografi, da de er knyttet til destinationerne Destination Fyn og VisitAarhus, der tilsammen tæller 17 kommuner.
For virksomhederne skal projektet:
- Introducere smartere digitale løsninger på tværs af erhvervet, som kan frigive tid til de reelt værdiskabende opgaver
- Være løftestang for brug af data, som kan understøtte udvikling, innovation og en mere strategisk tilgang til udvikling.
For DMO'erne skal projektet:
- Bidrage til en fremsynet politik og ramme for arbejdet med kunstig intelligens
- Føre til mere samarbejde og deling af både viden og data på tværs
- Gøre arbejde med både markedsføring og forretningsudvikling mere målrettet og effektivt samt frigive tid til de opgaver, der skaber værdi og har relevans.
Projektets faser (gentages 3 gange)
Moving Destin(AI)tions er et ambitiøst initiativ, der sigter mod at revolutionere turismesektoren gennem kunstig intelligens. Projektet fokuserer på at udnytte AI og dataanalyse til at forstå og forbinde med turister på et dybere niveau ved at analysere data og skabe personlige oplevelser. Dette inkluderer afprøvning, udvikling og implementering af AI-løsninger til forbedring af kundeoplevelsen og effektivisering af forretningsprocesser.
Projektet er struktureret omkring 3 faser:
Fase 1: Muligheder, opkvalificering og rekruttering
Første fase har fokus på dels at identificere de behov og muligheder, som projektet skal forløse, og dels at opkvalificere turismevirksomheder med viden om kunstig intelligens.
Fase 2: Pilotforløb
Projektets anden fase har fokus på at gå fra idé til løsning. Denne fase består af en række pilotprojekter dvs. korte, målrettede forløb, som afsøger og afprøver løsninger med afsæt i AI.
Fase 3: Udbredelse regionalt og nationalt
Projektets tredje fase har fokus på at implementere og udbrede løsninger med et skalerbart potentiale til den danske turismebranche.
På tværs af faserne i projektet vil projektets partnere løbende indsamle, bearbejde og dele viden om såvel løsninger som om projektets aktiviteter.
Erhvervslivets behov for projektet
Moving Destin(AI)tions er designet til at imødekomme det presserende behov for digitalisering og innovation i turismesektoren. Selvom erhvervslivet udtrykker stærk interesse og behov for AI-løsninger, er der ofte begrænsninger i form af ressourcer, viden, eller teknisk ekspertise, som hindrer fuld udnyttelse af disse teknologier. Projektet understreger vigtigheden af, at teknologileverandører fokuserer på turismesektoren for at udvikle skræddersyede AI-løsninger.
Projektpartnere
Projektet sker i samarbejde med Destination Fyn, Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark
Tidsperiode
Projektet løber fra 1. oktober 2024 til 30. september 2027
Bevillingsgiver
Projektet er støttet af Denmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Kontaktperson
Digital Projektleder