Værktøjer til forberedelse af frivilligorganisation
At opstarte en frivilligorganisation kræver omhyggelig planlægning og forberedelse. Denne side samler værktøjer, der kan hjælpe dig med at lægge et solidt fundament for din organisation. Fra valg af IT-systemer til forsikringsaftaler og udvikling af en stærk kommunikationsstrategi – her finder du de vigtigste trin, der sikrer, at din frivilligorganisation får en god og effektiv start.
Tjekliste inden opstart
Det er vigtigt at komme godt fra start, når man skal etablere en ny frivilligorganisation. Succesen afhænger af mange parametre, men et af de væsentligste er en grundig forberedelse.
Dette værktøj fungerer som en tjekliste og guider dig gennem de væsentlige forberedelser, der styrker opstarten og etableringen af en ny frivilligorganisation.
IT-system
En frivilligorganisation har brug for et eller flere systemer, der skaber en infrastruktur, som kan sammenlignes med et vejnet, der forbinder frivilligorganisationen og frivilligkoordinatoren med frivillige og med de aktører, der har brug for frivillige.
Læs mere om vores erfaring og vores systemer i dette værktøj.
Forsikring
Et element der skal være på plads, når du involverer frivillige, er forsikring. Frivilligorganisationen ReThinker har tegnet en arbejdsskade- og ansvarsforsikring for de frivillige ReThinkers, som gælder ved de opgaver som frivilligorganisationen ReThinker koordinerer (medmindre andet er aftalt).
I værktøjet får du et indblik i, hvad vi skriver til aktører og til frivillige om forsikring.
Kommunikation og identitet
Når du etablerer en frivilligorganisation, skal du være forberedt på at arbejde meget med kommunikation. Det er nemlig helt afgørende for opstarten, at du kommunikerer tydeligt og rammer de rigtige målgrupper. Ellers risikerer du nemlig at stå med en frivilligorganisation uden frivillige og uden lokal opbakning.
Det første du skal gøre, er at lave en overordnet kommunikationsstrategi. Det er her du lægger grundstenene til fortællingen om din frivilligorganisation. En kommunikationsstrategi kan se ud på mange måder og kan også variere i omfang. Men den er vigtig, for at du kan komme ud med dit budskab. Helt konkret skal du:
- vælge et navn, opbygge en visuel identitet og skrive en kernefortælling (klik for at åbne værktøj)
- vælge målgrupper (klik for at åbne værktøj)
- vælge platforme (klik for at åbne værktøj)
I videoen herunder kommer VisitAarhus’ presseansvarlige med et par eksempler på, hvordan ReThinker har arbejdet med kommunikation og hvad der har virket godt.
Værktøjerne er udarbejdet med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.